Skip to main content

Kto robi zakupy w Internecie?

Już ponad 50 procent polskich internautów dokonuje zakupów w sieci. Kim jednak są? Okazuje się, że modelowym klientem polskiego sklepu internetowego jest kobieta między 15 a 34 rokiem życia, zamieszkująca w średniej miejscowości, posiadająca wykształcenie przynajmniej średnie i dobrze oceniająca swoją sytuację materialną. W jaki sposób ten obraz przekłada się na rzeczywistość polskiego e‑commerce?

Pokolenia Y i Z

Najczęściej w sieci kupują reprezentanci pokolenia millenialsów urodzonych między 1980 a 2000 rokiem, czyli tak zwane pokolenie Y. Zakupy w sieci przyciągają zwłaszcza tych z wyższym wykształceniem i mieszkających w średniej wielkości miastach. To właśnie ta grupa konsumentów jest dobrze sytuowana finansowo, a z racji miejsca zamieszkania nie ma dostępu do sklepów najbardziej pożądanych przez nich marek. Dlatego swoje potrzeby konsumenckie realizuje właśnie w Internecie.

Drugą, najczęściej kupującą w Internecie grupą, jest tak zwane pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 2000 roku. Wszechobecna technologia jest dla tej grupy codziennością, dlatego też to właśnie e‑handel stał się naturalną formą dokonywania przezeń zakupów, zaś sklepy stacjonarne mają inne znaczenie niż dla poprzedniej generacji. Wydaje się, że to dobra prognoza dla handlu online. Biorąc jednak pod uwagę trendy rozpowszechnione wśród młodego pokolenia – minimalizmu czy antykonsumpcjonizmu – może okazać się, że ich potrzeby konsumenckie będą odmienne od tych wśród starszych klientów.

Pokolenie X oraz nie-seniorzy

W badaniach dotyczących udziału w handlu internetowym „ginie” pokolenie X – grupa społeczna w wieku od 35 do 49 lat. Wydawać by się mogło, że powinni być znaczącą siłą nabywczą, od lat funkcjonują bowiem na rynku pracy, godząc jednocześnie życie zawodowe z rodzinnym. Okazuje się jednak, że tylko 25 procent osób w tym pokoleniu dokonuje zakupów online.

Zaskakiwać może potencjał grupy w wieku przedemerytalnym. Osoby w wieku 50-64 lata są wciąż czynne zawodowo i sprawne fizycznie. Posiadają oszczędności, a zarobione pieniądze wydają na siebie – tak, aby poprawić swoje samopoczucie, zdrowie, kondycję fizyczną czy komfort życia. Co ważne, są też świadomymi konsumentami – mają swoje ulubione marki (nie zawsze te najmodniejsze) i oczekują wysokiej jakości produktów. Grupa ta sukcesywnie ewaluuje, tym sam zaś będzie stawać coraz bogatsza i otwarta na zakupy w Internecie.

Nieustannie rośnie też liczba osób, które korzystają w Internetu, a ukończyły 65 rok życia. W sieci poszukują oni zwłaszcza informacji i wiedzy (na przykład na forach tematycznych i portalach skierowanych do seniorów), ale coraz częściej dokonują zakupów online. Warto zauważyć, że cena nie jest dla nich kluczową motywacją do e‑zakupów – jej miejsce zajęła wygoda.

Jeśli właściciele e‑sklepów skorzystają z wiedzy dotyczącej poszczególnych grup i zdecydują się na przeprowadzanie pewnych analiz zachowań, a także przygotują swoisty plan wdrożenia nowych pomysłów, z pewnością okaże się, że zmianom ulegać będą stopniowo nie tylko same oferty sklepów, ale też e-commerce w ogóle.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *