Skip to main content

Plaga porzuconych koszyków

Jednym z poważniejszych ostatnimi czasy problemów branży e-commerce jest swoista plaga tak zwanych porzucanych koszyków. Czym są? To każda transakcja, która mimo wybrania artykułów z jakiegoś powodu nie zostaje zrealizowana. Produkty zostają dodane, skonfigurowane, jednak transakcja nie dochodzi do skutku. Jakie są tego powody? Dlaczego potencjalni klienci porzucają koszyki w ostatniej chwili?

Skąd biorą się porzucane koszyki?

Przyczyny porzucania koszyków można znaleźć na każdym etapie procesu zakupowego. Choć nieskończona transakcja może być wynikiem wielu niedogodności zauważonych przez klienta, można uogólnić je do zbyt skomplikowanego, niejasnego i zajmującego zbyt dużą ilość czasu procesu zakupowego. Wśród najpopularniejszych, wskazywanych przez klientów powodów wymieniane są między innymi zbyt duża ilość kroków w koszyku zakupowym, konieczność rejestracji w serwisie czy brak podsumowania zakupów. Przyczyn można również upatrywać w samej ofercie sklepu – wśród nich między innymi brak preferowanej formy dostawy, ukryte koszty czy zbyt mała ilość dostępnych opcji płatności.

Analiza poszczególnych parametrów procesu sprzedaży z pewnością pomoże dowiedzieć się, co stoi za porzuconymi koszykami. Jeśli bowiem czas trwania sesji był wyjątkowo krótki, można wywnioskować, że potencjalny klient chciał jedynie sprawdzić cenę i od samego początku nie miał na celu sfinalizowania zakupu. Wyjątkowo długa lista odwiedzanych podstron może świadczyć o złej formie segregacji towarów. Najwięcej jednak powie miejsce pozostawienia koszyka – jeśli nieustannie się powtarza, oznacza to, że problem leży właśnie tam.

Jak zmniejszyć ilość porzuconych koszyków?

Każdemu zdarzyło się wejść do sklepu stacjonarnego, wrzucić kilka produktów do koszyka i ostatecznie wyjść z niczym. Niespodziewany telefon czy zbyt długa kolejka – to tylko niektóre przyczyny rezygnacji z zakupów. Zasady rządzące rynkiem e-commerce nie odbiegają od wzorców w handlu stacjonarnym, dlatego też niemożliwe jest zredukowanie ilości porzuconych koszyków do zera, co należy uświadomić sobie już na samym początku obserwacji zachowania konsumentów.

W przypadku klientów wcześniej zalogowanych sprawa jest prosta, wystarczą podstawowe narzędzia remarketingu, które przypomną o pozostawionym koszyku. Jeśli jednak klient pojawił się na stronie po raz pierwszy, pozostaje jedynie przeanalizować jego zachowanie i wyciągnąć z niego wnioski.

Porzucenie koszyka na samym początku świadczyć może między innymi o problemach z kodami rabatowymi, o zbyt wysokich cenach, który potencjalny klient wcale się nie spodziewał lub o… traktowaniu koszyka jako przechowalni. Porzucenie na etapie zamówienia może z kolei świadczyć o zbyt wysokim koszcie dostawy, niemożności wysyłki czy zwyczajnym przymusie wypełnienia zbyt wielu pól. Porzucenie go po powrocie do kontynuowania zakupów może z kolei informować o nieintuicyjnym interfejsie danego sklepu, braku konkretnego towaru, a także o nieatrakcyjnych dla konsumenta cenach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *