Skip to main content

Skąd wziął się e-commerce?

Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie – czym właściwie jest e-commerce? Najkrócej, jest to całość procesów handlowych, które zawieraną są z wykorzystaniem Internetu (lub innych sieci). Towar lub usługa zamawiany jest w sieci, płatność i dostawa zaś dokonana może zostać poza nią (jednak nie we wszystkich przypadkach).

Wśród najpopularniejszych form tak zwanego e-handlu wskazać należy na wszelkiego rodzaju sklepy internetowe, serwisy ogłoszeniowe czy też portale aukcyjne. Mimo zaś tego, że sam termin „e-commerce” ukuł się dopiero w końcu lat 90. XX wieku, wskazane rozwiązania funkcjonują dużo dłużej.

E-handel a powstanie Internetu

Handel elektroniczny kojarzy się właściwie wyłącznie z Internetem. Jednak mimo tego, że bezpośredni jego poprzednik, czyli sieć ARPANET, datuje się na koniec lat 60. XX wieku, to znana dziś powszechnie „światowa pajęczyna” (system WWW) istnieje dopiero od lat 90. ubiegłego wieku. Początki e-commerce sięgają zaś początku lat 70. Jak to możliwe?

Jako pierwsza powstała elektroniczna wymiana danych (w skrócie EDI), która umożliwiała ruch informacji biznesowych oraz dokonywanie najróżniejszych transakcji. Co jednak z zakupami przez Internet? Pierwszych dokonano już w roku 1984. Co więcej, nie chodziło o poważne procesy między światowymi korporacjami, ale o… margarynę, jajka i płatki. Skorzystano z urządzenia brytyjskiego wynalazcy Michaela Aldricha, które miało formę zmodyfikowanego odbiornika telewizyjnego, połączonego kablami ze wspomnianą już siecią EDI.

W tym samym roku pierwszy na świecie sklep e-commerce pojawił się w Stanach Zjednoczonych. Mimo możliwości dokonywania zakupów w ponad stu różnych sklepach i to bez wychodzenia z domu, wynalazek nie cieszył się dużą popularnością. By zaobserwować prawdziwy rozwój e-zakupów, niezbędne było rozpowszechnienie się sieci internetowej.

Amazon, eBay i PayPal, czyli handel znany dzisiaj

Pierwszym krokiem do całkowitego upowszechnienia się handlu w Internecie, było wynalezienie protokołów SSL w roku 1994. Umożliwiły one zaszyfrowanie wysyłanych danych, niwelując tym samym strach osób, które obawiały się o ich przejęcie. Chwilę później powstał, działający prężnie po dziś, Amazon – firma szturmem weszła na ponad 40 światowych rynków, stając się jednocześnie liderem branży.

Kolejnym krokiem do e-commerce w formie, która dziś znana jest powszechnie, było powstanie portalu aukcyjnego eBay, posiadającego nieco odmienny model biznesowy niż wspomniany Amazon. Portal umożliwił bowiem handel internetowy ludziom, którzy nie posiadali własnych sklepów stacjonarnych, stając się swego rodzaju ogólnokrajową „wyprzedażą garażową”.

Dzięki pojawieniu się kolejnej firmy, znanej jako PayPal, możliwe stało się uniezależnienie zakupów w Internecie od kart kredytowych. PayPal działał bowiem (i działa dalej) jako pośrednik w wymianie pieniędzy między kupującym a sprzedającym. Między innymi dzięki wejściu na rynek tej właśnie firmy blisko 100% mieszkańców Stanów Zjednoczonych choć raz w życiu dokonało zakupu przez Internet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *