Skip to main content

Turystyka zakupowa – podstawowe założenia

W czasach rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego zaobserwować można między innymi wzrost zainteresowania podróżami. Ich powody są najróżniejsze, coraz częściej jednak występuje zjawisko tak zwanej turystyki zakupowej. Jak je zdefiniować? Jako nowoczesną formę turystyki, wspieraną przez osoby, dla których zakup towarów poza ich zwykłym otoczeniem jest głównym czynnikiem odbycia podróży. Ten typ turystyki związany jest głównie z miastami (choć nie tylko) i pozwala turystom uzyskać produkty zupełnie różne od oferowanych na rodzimym rynku, często zaś także tańsze.

Dlaczego za granicą?

Turystyka zakupowa szczególną popularnością cieszy się dwa razy do roku – w okresie letnich i zimowych wyprzedaży. Dlaczego jednak tego typu zakupy dokonywane są poza granicami chętniej niż w kraju? Wśród wielu powodów takiego zachowania wskazuje się między innymi na: poszukiwanie szeroko rozumianej przyjemności, dostosowywanie się do trendów, ulgę w strasie, a także okazje zakupowe.

Motywy podróży zakupów mogą także dotyczyć samych produktów (w sytuacjach, gdy są one unikalne lub łatwiej dostępne), obszarów, na którym zakupy są dokonywane (na przykład, gdy miejsce jest wyjątkowo charakterystyczne dla danego dobra), a także cen (w chwili, gdy są one relatywnie niższe niż w miejscu zamieszkania kupującego).

Gdzie na zakupy?

Przeglądając strony internetowe wybranych stolic europejskich można zauważyć, że większość z nich, w mniejszym lub większym stopniu, promuje turystykę zakupową. Strony opisują konkretne miejsca zakupowe, wyjaśniając przy okazji gdzie, kiedy i w jaki sposób się udać. Co więcej, tworzone nieustannie oferty turystyczne również uwzględniają zakupy, zaś same miasta szeroko współpracują z handlowcami.

Jednym z najpopularniejszych kierunków podróży zakupowych jest Londyn, stolica Zjednoczonego Królestwa. Miasto stoi centrami handlowymi, domami towarowymi, a także miejscami, w których odnaleźć można sklepy i butiki marek z całego świata. Nie sposób nie odwiedzić chociażby Westfield London, największego centrum handlowo-usługowego w stolicy Anglii. Mieści ono około 300 sklepów, zakupów można zaś dokonać na powierzchni odpowiadającej ponad 20 boiskom do piłki nożnej. Na uwagę zasługują również Harrods – luksusowy dom handlowy czy Oxford Street – ciągnąca się przez ponad 2500 metrów ulica, przy której odnaleźć można między innymi butiki światowej sławy projektantów.

Innym, wybieranym wyjątkowo często, kierunkiem turystyki zakupowej jest Paryż – miasto nieodłącznie związane z modą, tym samym przyciągające turystów między innymi dzięki temu. To właśnie w stolicy Francji znajdują się ekskluzywne butiki Chanel, Hugo Bossa, Gucci czy Valentino. Ich największym skupiskiem pozostaje Avenue Montaigne, zwana też najdroższą ulicą świata. Ogromnym faux pas byłoby też nieodwiedzenie słynnej Galeries Lafayette, gdzie prócz zakupów można także… pozwiedzać. Wnętrza bardziej przypominają bowiem teatr aniżeli miejsce handlu, całość wieńczy zaś zapierająca dech kopuła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *