Skip to main content

Zakupy z głową. Kilka słów o smart shoppingu

Inteligentne kupowanie

Czym jest smart shopping? Ten, pochodzący z angielskiego, termin oznacza ni mniej, ni więcej tyle, co mądre i inteligentne zakupy. Samo wyrażenie jest stosunkowo nowe, pochodzi bowiem z czasów ostatniego wielkiego kryzysu w roku 2008. Wtedy też wielu konsumentów, zmuszonych panującą sytuacją, zaczęło dokonywać dużo bardziej zakupów przemyślanych dużo bardziej niż dotychczas. Główną zasadą smart shoppingu jest nieuleganie zachciankom i impulsom. Składają się na nie również: wyszukiwanie najbardziej atrakcyjnych ofert, porównywanie cen poszczególnych produktów czy korzystanie z najróżniejszych rabatów.

W uproszczeniu chodzi o nabycie produktu w taki sposób, by jak najbardziej się to opłacało. To jednak nie tylko sposób na zaoszczędzeniu kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie, lecz przede wszystkim na efektywne zarządzanie domowym budżetem tak, by nie obniżając poziomu życia, znacznie podnieść poziom własnych oszczędności. Mądre i przemyślane zakupy, czyli takie, które polegają na dokonywaniu właściwych wyborów za najlepszą cenę, to prawdziwa sztuka. Sztuka, która wymaga nie tylko wprawy, lecz również odpowiednich narzędzi.

Narzędzia smart shoppingu

Smart shopping jest zdecydowanie łatwiejszy dzięki sieci. Pod tym względem sklepy stacjonarne znacznie ustępują sklepom online. Dlaczego? Decyzje konsumenckie przy zakupach w sieci są dużo bardziej przemyślane aniżeli w przypadku zakupów tradycyjnych, sam zakup nie jest zaś podejmowany impulsywnie. Całości sprzyja fakt niemożności całkowitego ocenienia stanu nabywanego dobra (czy to wzrokowo, czy przez dotyk), tym samym to właśnie cena znajduje się w centrum uwagi konsumenta.

Internet dostarcza szeregu rozwiązań które są w stanie wesprzeć przemyślane zakupy. Najlepszym przykładem są cieszące się coraz większą popularnością kupony rabatowe. Różnego rodzaju serwisy czy aplikacje udostępniają swoim użytkownikom informacje o aktualnych obniżkach cenowych i okazjach, z których skorzystać można w sieci.

Innym rozwiązaniem jest korzystanie z porównywarek cenowych. Dzięki nim, z jednej strony, konsumenci są w stanie na bieżąco porównywać ceny tego samego lub podobnego produktu, który jednak oferowany jest przez różnych dostawców, z drugiej zaś, sugerując się pozostawionymi komentarzami innych użytkowników, mogą uzupełnić wiedzę na temat konkretnego produktu o dodatkowe dane. Możliwości jest naprawdę wiele, dlatego warto przetestować każdą z nich.

Inteligentne kupowanie nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie zakupów online. Również kupując w sklepach stacjonarnych można zastosować kilka złotych reguł, które pomogą zaoszczędzić parę złotych. Przede wszystkim dotyczy one racjonalnego podejścia do kupowanych towarów, jak również odpowiedniego przygotowania (między innymi kwestii określenia budżetu na konkretne zakupy). Warto także pamiętać o wspomnianych już zniżkach i kodach rabatowych – większość miejsc umożliwia ich wykorzystanie także w sklepach stacjonarnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *